Claiming reimbursement of social security contributions exceeding the contribution threshold

A self-employed person who pursues one or more activities (as self-employed or as an employee), or who receives a pension alongside their self-employed activity, is entitled to reimbursement of the part of the contributions exceeding the contribution threshold.

Preliminary steps

The self-employed persons must have previously declared their professional income to the Luxembourg Inland Revenue (Administration des contributions directes - ACD) for the fiscal year in question.

Persons concerned

A self-employed person who

  • carries out several activities, and whose combined income exceeds the maximum contribution threshold;
  • receives an old-age pension, and whose combined income and pension exceed the maximum contribution threshold.

How to proceed

Combining self-employment and paid employment

An insured person who carries out one or more professional activities, including one as a self-employed, is entitled, at their request and per calendar year, to reimbursement of the share of health insurance and pension insurance contributions exceeding the contribution threshold.

If the annual contribution threshold is exceeded, a request for reimbursement is automatically attached when the career statement is sent. The request can only be submitted to the Social Security Centre (Centre commun de la sécurité sociale - CCSS) for closed fiscal years.

The final reimbursement can only be made

  • after notification of the final self-employed income from the ACD for the fiscal year in question

or

  • when the income from the activity as an employee alone reaches the contribution threshold for all the risks.

Combining an old-age pension with self-employment

An insured person is entitled, at their request and per calendar year, to reimbursement of the part of healthcare contributions exceeding the maximum contribution threshold.

A reimbursement is only possible if the fiscal year is closed and not for the current year. The reimbursement will only be made after notification of the final professional income from the ACD.

The retired self-employed person must enclose a copy of their pension certificate for the fiscal year in question with the application form for reimbursement.

Forms

Demande de remboursement des cotisations dépassant le plafond cotisable

Les informations qui vous concernent recueillies sur ce formulaire font l’objet d’un traitement par l’administration concernée afin de mener à bien votre demande.

Ces informations sont conservées pour la durée nécessaire par l’administration à la réalisation de la finalité du traitement

Les destinataires de vos données sont les administrations compétentes dans le cadre du traitement de votre demande. Veuillez-vous adresser à l’administration concernée par votre demande pour connaître les destinataires des données figurant sur ce formulaire. Conformément au règlement (UE) 2016/679 relatif à la protection des personnes physiques à l'égard du traitement des données à caractère personnel et à la libre circulation de ces données, vous bénéficiez d’un droit d’accès, de rectification et le cas échéant d’effacement des informations vous concernant. Vous disposez également du droit de retirer votre consentement à tout moment.

En outre et excepté le cas où le traitement de vos données présente un caractère obligatoire, vous pouvez, pour des motifs légitimes, vous y opposer.

Si vous souhaitez exercer ces droits et/ou obtenir communication de vos informations, veuillez-vous adresser à l’administration concernée suivant les coordonnées indiquées dans le formulaire. Vous avez également la possibilité d’introduire une réclamation auprès de la Commission nationale pour la protection des données ayant son siège à 15, boulevard du Jazz L-4370 Belvaux.

En poursuivant votre démarche, vous acceptez que vos données personnelles soient traitées dans le cadre de votre demande.

Rückerstattungsformular für Beiträge oberhalb der Beitragsbemessungsgrenze

Ihre in diesem Formular erfassten personenbezogenen Informationen werden von der zuständigen Verwaltungsbehörde verarbeitet, um Ihren Antrag erfolgreich abzuschließen.

Diese Informationen werden von der Behörde für den zur Verarbeitung erforderlichen Zeitraum gespeichert.

Die Empfänger Ihrer Daten sind die im Rahmen Ihres Antrags zuständigen Verwaltungsbehörden. Um die Empfänger der in diesem Formular erfassten Daten zu erfahren, wenden Sie sich bitte an die für Ihren Antrag zuständige Behörde.

Gemäß der Verordnung (EU) 2016/679 zum Schutz natürlicher Personen bei der Verarbeitung personenbezogener Daten und zum freien Datenverkehr haben Sie das Recht auf Zugang, Berichtigung und gegebenenfalls Löschung Ihrer personenbezogenen Informationen. Sie haben zudem das Recht, Ihre erteilte Einwilligung jederzeit zu widerrufen.

Weiterhin können Sie, außer in Fällen, in denen die Verarbeitung Ihrer Daten verpflichtend ist, Widerspruch einlegen, wenn dieser rechtmäßig begründet ist.

Wenn Sie diese Rechte ausüben und/oder Einsicht in Ihre Informationen nehmen möchten, können Sie sich unter den im Formular angegebenen Kontaktdaten an die zuständige Verwaltungsbehörde wenden. Sie haben außerdem die Möglichkeit, bei der Nationalen Kommission für den Datenschutz Beschwerde einzulegen (Commission nationale pour la protection des données, 15, boulevard du Jazz L-4370 Belvaux).

Wenn Sie Ihren Vorgang fortsetzen, akzeptieren Sie damit, dass Ihre personenbezogenen Daten im Rahmen Ihres Antrags verarbeitet werden.

Last update