Voluntary pension insurance (continuous, complementary or optional) ends either at the request of the person concerned or in the event of non-payment of contributions.
Persons concerned
Anyone who is affiliated with the voluntary pension insurance scheme of the Social Security Centre (Centre commun de la sécurité sociale - CCSS).
How to proceed
Ending voluntary pension insurance on request
To end their voluntary pension insurance, the insured must send the 'Pension insurance declaration of termination' form to the CCSS.
The insured may ask to stop paying into the voluntary pension insurance system scheme for a variety of reasons, e.g.
- resumption of a professional activity;
- affiliation with a different pension insurance scheme (including abroad);
- receiving a benefit which covers pension insurance (e.g. unemployment benefit);
- entitlement to an old-age pension;
- wishing to stop paying the contributions.
Useful tips
There is a time delay between the time of disaffiliation to the voluntary insurance and the reception of the last account statement (invoice).
Example:
A person who cancels the voluntary insurance on March 31st will still receive an invoice in April and May (with the contributions for February and March).
Formal demand / Termination of the voluntary pension insurance by the CCSS
In the event of non-payment of the voluntary pension insurance contributions, the CCSS sends the insured a formal demand by registered letter, requesting that they pay the amount due within 3 months.
If the insured has still not paid their debt at the end of these 3 months, the voluntary pension insurance will be terminated as of the last day of the month preceding the month for which the contributions have not been paid in full.
Forms
Déclaration de sortie de l'assurance pension volontaire / complémentaire / facultative
Les informations qui vous concernent recueillies sur ce formulaire font l’objet d’un traitement par l’administration concernée afin de mener à bien votre demande.
Ces informations sont conservées pour la durée nécessaire par l’administration à la réalisation de la finalité du traitement
Les destinataires de vos données sont les administrations compétentes dans le cadre du traitement de votre demande. Veuillez-vous adresser à l’administration concernée par votre demande pour connaître les destinataires des données figurant sur ce formulaire. Conformément au règlement (UE) 2016/679 relatif à la protection des personnes physiques à l'égard du traitement des données à caractère personnel et à la libre circulation de ces données, vous bénéficiez d’un droit d’accès, de rectification et le cas échéant d’effacement des informations vous concernant. Vous disposez également du droit de retirer votre consentement à tout moment.
En outre et excepté le cas où le traitement de vos données présente un caractère obligatoire, vous pouvez, pour des motifs légitimes, vous y opposer.
Si vous souhaitez exercer ces droits et/ou obtenir communication de vos informations, veuillez-vous adresser à l’administration concernée suivant les coordonnées indiquées dans le formulaire. Vous avez également la possibilité d’introduire une réclamation auprès de la Commission nationale pour la protection des données ayant son siège à 15, boulevard du Jazz L-4370 Belvaux.
En poursuivant votre démarche, vous acceptez que vos données personnelles soient traitées dans le cadre de votre demande.
Abmeldung aus der freiwilligen Weiter- / Zusatz- / Fakultativversicherung bei der Rentenversicherung
Ihre in diesem Formular erfassten personenbezogenen Informationen werden von der zuständigen Verwaltungsbehörde verarbeitet, um Ihren Antrag erfolgreich abzuschließen.
Diese Informationen werden von der Behörde für den zur Verarbeitung erforderlichen Zeitraum gespeichert.
Die Empfänger Ihrer Daten sind die im Rahmen Ihres Antrags zuständigen Verwaltungsbehörden. Um die Empfänger der in diesem Formular erfassten Daten zu erfahren, wenden Sie sich bitte an die für Ihren Antrag zuständige Behörde.
Gemäß der Verordnung (EU) 2016/679 zum Schutz natürlicher Personen bei der Verarbeitung personenbezogener Daten und zum freien Datenverkehr haben Sie das Recht auf Zugang, Berichtigung und gegebenenfalls Löschung Ihrer personenbezogenen Informationen. Sie haben zudem das Recht, Ihre erteilte Einwilligung jederzeit zu widerrufen.
Weiterhin können Sie, außer in Fällen, in denen die Verarbeitung Ihrer Daten verpflichtend ist, Widerspruch einlegen, wenn dieser rechtmäßig begründet ist.
Wenn Sie diese Rechte ausüben und/oder Einsicht in Ihre Informationen nehmen möchten, können Sie sich unter den im Formular angegebenen Kontaktdaten an die zuständige Verwaltungsbehörde wenden. Sie haben außerdem die Möglichkeit, bei der Nationalen Kommission für den Datenschutz Beschwerde einzulegen (Commission nationale pour la protection des données, 15, boulevard du Jazz L-4370 Belvaux).
Wenn Sie Ihren Vorgang fortsetzen, akzeptieren Sie damit, dass Ihre personenbezogenen Daten im Rahmen Ihres Antrags verarbeitet werden.